Newsy

Banki przypominają dziś firmy softwarowe. Ich funkcjonowanie coraz bardziej oparte na nowych technologiach

2024-03-19  |  06:30

Sektor bankowy będzie w nadchodzących kilku latach jednym z największych beneficjentów wykorzystania sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego na szeroką skalę – prognozuje SAS. Eksperymentowanie i poszukiwanie rozwiązań w tym obszarze jest zatem niezwykle istotne, aby wykorzystać potencjał w pełni. Właśnie zakończył się Globalny Hackaton ING, w którym wzięło udział ponad 2,6 tys. programistów i koderów z całego świata. – W ING ciągle stawiamy sobie nowe wyzwania i szukamy sposobów na udoskonalanie naszych procesów. Dzięki takim inicjatywom jak ta możemy eksperymentować, tworzyć nowe rozwiązania, wymieniać się wiedzą i inspirować  mówi Sławomir Soszyński, wiceprezes zarządu ING Banku Śląskiego odpowiedzialny za Pion Tech i bezpieczeństwo IT.

Globalny Hackaton ING został zorganizowany w imię idei #ActAsOne, aby wspólnie stawiać czoła wyzwaniom, znajdować lepsze rozwiązania, szybko wprowadzać innowacje i pisać coraz lepsze kody. W imprezie wzięły udział drużyny z całego świata, które kodowały przez 24 godz. Polska reprezentacja liczyła aż 314 uczestników. Całe wydarzenie było streamowane pomiędzy lokalizacjami z różnych krajów. Drużyny składały się z dwóch do pięciu osób, a każdej z nich przewodniczył kapitan. Zespoły pracowały nad rozwiązaniem zadań w zdefiniowanych obszarach, związanych z migracją do chmury publicznej, przejściem do ICHP, poprawą bezpieczeństwa, automatyzacją procesów oraz powiązanych z celami zrównoważonego rozwoju.

– Ponad 2,6 tys. programistów z naszej organizacji technologicznej na świecie wpisało się w agendę i wyzwania, które zdefiniowaliśmy. Z Polski było to ponad 300 osób, więc byliśmy całkiem sporą grupą, a jeden z naszych zespołów trafił do finału. To potwierdza, że mamy potencjał i świetnych inżynierów. Pojawiło się mnóstwo kreatywnych pomysłów. W tym również z obszaru AI. Te pomysły będą dalej szlifowane i wdrażane, kiedy będą już dojrzałe  – mówi Sławomir Soszyński, wiceprezes ING Banku Śląskiego.

Sztuczna inteligencja jest obecnie jednym z najgorętszych tematów w biznesie. Według danych przytaczanych w styczniowym raporcie Mastercard Signals „Generative AI: The transformation of banking” 55 proc. CEO dużych globalnych firm deklaruje, że „oceniają lub eksperymentują” z generatywną sztuczną inteligencją, a 37 proc. już z niej korzysta. McKinsey & Company wskazuje, że jednym z sektorów, na który AI ma już w tej chwili największy wpływ w wielu różnych obszarach funkcjonowania jest właśnie bankowość („The economic potential of generative AI: The next productivity frontier”, 2023).

– Sztuczna inteligencja jest megatrendem i trwa obecnie dyskusja, czy długofalowo pozostanie w mainstreamie. W sektorze finansowym można rozwiązania AI wykorzystać w różnych obszarach. Pierwszym jest obsługa klienta, poprawa user experience, taki front komunikacyjny z klientem. Drugim w tle, czyli w back-endzie, jest oczywiście całe mnóstwo systemów, które można dalej automatyzować, dopracowywać, używając do tego predyktywnych metod i różnych modeli językowych. Trzeci element to cybersecurity, bo hakerzy zaczynają mocno wykorzystywać AI. My musimy być krok do przodu przed nimi – dodaje ekspert.

Eksperci podkreślają, że generatywna sztuczna inteligencja w dużym stopniu przyczyni się do tego, jak banki będą zarządzać swoimi operacjami front-office i back-office. W pierwszej kolejności znajduje się zastosowanie w tworzeniu oprogramowania oraz obsłudze klienta i automatyzacji powtarzalnych czynności. Możliwości, jakie stwarza AI w tym sektorze, pokazuje ubiegłoroczna analiza Accenture („3 Ways Generative AI Will Transform Banking”). Jej autorzy zauważają m.in., że Morgan Stanley wdrożył narzędzie generatywnej sztucznej inteligencji, które zapewnia doradcom finansowym podczas rozmów z klientami lepszy dostęp do „kapitału intelektualnego” banku, obejmującego ok. 100 tys. raportów i dokumentów. Z kolei AI Copilot firmy GitHub może pomóc programistom banku pisać kod nawet o 55 proc. szybciej i samodzielnie tworzyć 46 proc. wymaganego kodu. Z badań Accenture wynika też, że nawet 61 proc. czasu pracy w 19 różnych branżach może zostać przekształcone przez duże modele językowe jak choćby ChatGPT. W bankowości odsetek ten wzrasta do 73 proc., co stanowi największą wartość spośród wszystkich branż objętych analizą.

W ubiegłorocznej analizie SAS, jeden z liderów rynku analityki i AI, prognozuje, że na przestrzeni najbliższych kilku lat sektor bankowy będzie jednym z największych beneficjentów wykorzystania sztucznej inteligencji. Jej zastosowanie zapewni bankom m.in. większą efektywność operacyjną, pozwoli im ograniczyć ryzyko biznesowe, skutecznie przeciwdziałać oszustwom i zarządzać doświadczeniem klientów przy jednoczesnym skróceniu całego procesu. Największe korzyści przyniesie w zakresie unowocześnienia i rozwijania modeli analitycznych, w tym szacowania oceny klientów i podejmowania decyzji. SAS zauważa też, że AI już w tej chwili rewolucjonizuje sposób, w jaki banki wykrywają oszustwa finansowe i im zapobiegają. Banki wykorzystując algorytmy uczenia maszynowego mogą dziś szybko i dokładnie analizować duże ilości danych w celu identyfikacji transakcji wysokiego ryzyka i wzorców, które mogą wskazywać na nieuczciwą działalność. 

Szybki rozwój AI i innych technologii zmienia sposób działania banków, które pracując nad nowymi produktami i rozwiązaniami coraz bardziej przypominają dziś firmy softwarowe. 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media i PR

Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

Bankowość

Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

Przemysł

Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.